Grön Flagg Som en del av vårt miljöarbete har vi som mål att alla barn ska ha en tvättpåse att ta hem smutstvätt i. Detta för att undvika onödigt användande av plastpåsar. Vi vill därför påminna alla föräldrar att se över så att deras barn har en tvättpåse. Tema • Livsstil & hälsa Utvecklingsområde 1 Kostvanor a. Vad har ni gjort inom detta utvecklingsområde? Hur har processen och arbetsgången sett ut? Vi började med att ändra temaveckan som var tänkt att innehålla smakprovning av olika livsmedel samt aktiviteter kring vad som är onyttigt och nyttigt för kroppen. Istället valde vi att jobba med temat under en dag tillsammans med barn och föräldrar. Det blev vår och vi skulle ordna en sommarutflykt. Det gav oss ett utmärkt tillfälle att göra föräldrarna delaktiga i målet - kostvanor, vad mår kroppen bra av? Vi började med att fundera på hur dagen skulle läggas upp, var vi skulle vara och om det fanns en bra motionsrunda som alla kunde vara med på. Det sattes upp lapp om utflykten, var vi skulle åka och en anmälningsblankett. Personalen fick i uppdrag att tänka ut en station var som handlade om kroppen. Stationerna var utformade som en aktivitetstipsrunda och handlade om vad vi äter, om det är nyttigt eller onyttigt, att det är viktigt att röra sig och hur viktigt det är med vila för kroppen. Vi hade också en övning där man kunde få känna på stress. b. Hur har alla barn och all personal gjorts delaktiga i detta arbete och haft inflytande i processen? Alla barn och föräldrar var medbjudna på utflykten. På inbjudan fick alla en bild om vad sommarutflykten skulle handla om. Personalens uppgift var att göra olika stationer som handlade om olika saker om vad som är bra eller dåligt för vår kropp. Vi började med att sätta upp de olika stationerna efter banan som var 1,5 km. Vid varje station fanns det en stämpel som man skulle trycka med på det papper som man hade fått vid starten. På våra miljömöten ( där föräldrar medverkar) har vi diskuterat detta miljömål, så de har haft ett inflytande i det. Det märks att barnen är medvetna om vad som är nyttigt eller onyttigt för kroppen. De större barnen pratar mycket och är väldigt intresserade av detta ämnet. Vår sommarutflykt var uppskattad av alla, och vi som personal fick med många i vårt miljömål livsstil och hälsa. Utvecklingsområde 2 Motion och rörelse a. Vad har ni gjort inom detta utvecklingsområde? Hur har processen och arbetsgången sett ut? Vi har haft rörelselek under höstterminen 2012. Vi arbetade med 23 barn, 3-5 år. Vi hade detta tema en förmiddag i veckan. Vi valde att arbeta med halva barngruppen vid varje tillfälle. Barn och personal var ute vid alla arbetstillfällen. En personal hade huvudansvaret för aktiviteten. Den andra vuxna hjälpte till där det behövdes. Aktiviteten hade samma grundstomme varje vecka. Det började med uppvärmning till musik. Barnen rörde olika kroppsdelar, t.e.x. armar och ben i takt till musiken. Därefter var det hinderbana. Då fick barnen gå balansgång på en bräda, åla under olika hinder, göra kullerbyttor eller rulla sig på en tjockmatta, samt hoppa i rockringar. Efter hinderbanan gjorde vi en lek, t.e.x. kom alla mina kycklingar. Ett av barnen är höna och ropar kom alla mina kycklingar. Ett annat barn är varg och ska försöka ta övriga barn som är kycklingar. Kycklingarna ropar vi törs inte för vargen . Kom ändå ropar hönan. Alla kycklingarna springer till hönan. Leken fortsätter tills alla barnen är tagna av vargen. Avslutningsvis hade vi avslappning till lugn musik. Barnen låg ner på marken och spände och slappnade av i olika kroppsdelar. Till slut fick hela kroppen spänna sig och slappna av. Med våra mindre barn har det varit spontan gympa och olika rörelsesånger. När barnen har visat intresse för att gympa eller vi har kommit med förslaget och när en börjar så kommer det gärna fler. När vi har vår lilla fruktsamling kan det bli en rörelsesång. Vi försöker vara lyhörda för vad barnen vill. b. Hur har alla barn och all personal gjorts delaktiga i detta arbete och haft inflytande i processen? Så här långt har dokumentationen av målen kommit i dagsläget. Vi lägger ut efterhand som arbetet fortskrider…